کاغذ سنگی چیست؟

کاغذ سنگی به عنوان کاغذ سنگ آهک نیز نامبرده می شود.که کلا به آن کاغذ معدنی یا زیست پلاستیکی یا کاغذی معدنی غنی شده می گویند.

نوعی ماده قوی و محکم که از کربنات کلسیم می سازند وکاغذ فوق دارای چگالی ۱تا ۱٫۴ گرم بر سانتی متر مکعب است مقدار کمی بالاتر از کاغذ معمولی است که شبیه به لایه خارجی یک تخم مرغ آب پز می باشد.

در محیط زیست قابل بازیافت می باشد.

این نوع کاغذ بسیار مقاومت بالایی دارد در برابر آتش ،گریس و پارگی، صد در صد ضد آب و در برابرکاغذهای دیگر (کاغذهای سنتی) سطحش نرمتر است. به روکش و لمینت و چیزهایی از این قبیل احتیاج ندارد. در تولید کاغذ سنگی از آب استفاده نمی کنیم. در ترکیبات این کاغذ از معادنی که از آنها کربنات کلسیم استخراج می شود استفاده می کنند. خرید کاغذ معدنی که از کربنات کلسیم ساخته شده  نسبت به کاغذها و مقواهای معمولی به قیمت پایین تری صورت می گیرد.

کاغذ سنگی به عنوان یک ماده نوشتاری از خصوضیات جالبی برخوردار است در اولین زمانی که لمسش می کنید کاملا مشخص است که از چوب ساخته نشده است  و  صفحه ها بسیار مسطح و صاف هستند تلاش می کنید که آن را با دست از هم جدا کنید اما موفق نمی شوید.

در واقع با بررسی بازار و رقبا چندین سال قبل برای مرتبه اول در کانادا کاغذ مصنوعی یا سنگی تولید گردید و حدود ۲ سال می باشد که در بازار اقتصادی جهان نیز جا افتاده است .

کاغذ سنگی

بین کاغذهای معمولی و کاغذهای سنگی تفاوتی عمده وجود دارد که آن هم به دلیل وجود الیاف است که در نوع معمولی کاغذ باعث مکش مرکب یا جوهر می شود ولی در چاپی که چند رنگ است کیفیت خوبی ندارد. برای اینکه کاغذی با کیفیت بهتر در رابطه با چاپ داشته باشیم از گلاسه استفاده می کنیم اما در کاغذ سنگی هیچ استفاده ای نداریم و در چاپ کاغذ سنگی ، کاغذی با کیفیت کاغذ گلاسه به ما می دهد و همچنین قیمت پایین تر. کاغذ معمولی به دلیل منافذ ریزی که دارد مرکب را جذب می کند اما کاغذ سنگی جذب مرکب ندارد و در سطح کاغذ میماند و این خود به خاطر کیفیت چاپ خوب یکی از دلایلی است که برتری کاغذ سنگی به کاغذ معمولی را ثابت میکند. حدودا کاغذ سنگی نسبت به کاغذ معمولی ۴۰% مرکب مصرف می کند.

بر اساس آمار وزارت صنایع در سال ۱۳۹۱، ۶۸۰ هزار تن کاغذ به بازار کشور وارد شده است این در شرایطی است که تولید کاغذ در کشور ۱۲۰۰۰ تن می باشد و تولید این ۱۲۰۰۰ تن با شرکتهای چوکا و پارس می باشدکه با این حساب تقریبا ۲% از نیاز داخلی تامین می شود. خط تولید داخلی کاغذ سنگی می توانمد ۴۰۰۰ تن در سال یا بیشتر را به سرانجام تولید برساند که برای تامین نیاز های داخلی به نصب چندین ماشین تولیدی احتیاج می باشد. در اینجا یک نتیجه گیری عالی می توانیم داشته باشیم که اگر سیستم تولید کاغذ سنگی در کشورمان راه اندازی شود بسیار عالی می باشد زیرا میزان قابل توجهی از واردات کاغذ و خارج شدن ارز از کشور کم میشود. واز آسیب رساندن به منابع جنگلی و سرسبز و محیط زیستمان  جلوگیری می شودبرای اینکه هر یک تن کاغذ تولید گردد به مقدار ۴ تن درخت نیاز است و متاسفانه این در صورتی است که کشورمان دچار کمبود شدید آب  و منابع طبیعی و زیست محیطی می باشد پس در این زمان بهترین گزینه استفاده از کاغذ سنگی می باشد.

این کاغذها از کی بوجود آمده؟

ساخت کاغذهای سنگی را در مرحله اول شرکت تایوانی  Lung Meng Tech CO. در دهه ۱۹۹۰ صورت گرفت.که تا کنون در ۴۰ کشور دنیا به ثبت رسیده  و با نامهای مختلفی به بازار ارائه و عرضه گردیده است.کاغذ سنگی در انواع سایزهای مختلف (واحد اندازه گیری ضخامت کاغذ سنگی میکرون است) و با توجه به نیاز بازار و درخواست کننده ها قابل تولید است.

کاغذ سنگی با اسمهای مختلفی وجود دارد مانند کاغذ مصنوعی،کاغذ مرمر، کاغذ معدنی و… محصولی شبیه به کاغذ می باشد که ماده اصلی تشکیل دهنده آن کربنات کلسیم می باشد. و گاهی اوقات برای لایه زدن از پلی اتیلن پر چگالی استفاده می شود.

از محصول فوق در لوازم التحریر ( یادداشت، کتاب، مجله،…) نیز استفاده می شود. مقاومت بسیار بالابه دلیل داشتن بافتی شبیه لاتکس در برابر پارگی و ضد آب بودن از ویژگیهای خاص این کاغذ به شمار میرود. این کاغذ بار الکتریسیته ساکن را به خود نگرفته است و هیچ اسیدی ندارد که به معنی این می باشد PH آن خنثی است. در مقابل روغن و حشرات هم مقاوت بالایی دارد.

کلسیم کربنات در سنگ هایی که پایه آهکی دارند به وفور وجود دارد و استخراج می گردد که کشورمان منبع غنی از این سنگها می باشد. یکی دیگر از کاربردهای مهم کاغذ سنگی استفاده آن در بسته بندی مصالح ساختمانی است.

این کاغذ در خشکی و محیط زیست در مقابل نور مستقیم تجزیه پذیر است. در رده بندی موادی که بازیافت می شود در کنار پلاستیکهایی که درجه کیفیت آنها ۲ می باشد قرار می گیرد.کاغذ سنگی به دلیل اینکه از الیافی که در صنعت استفاده می شود ساخته نشده است ، صافی قابل توجهی نسبت به کاغذ معمولی دارد. کاغذ های سنگی در مقابل پرینترهایی با دمای بالا مانند پرینترهای جوهر افشان و جوهر جامد به خوبی عمل نمی کنند و در پرینترهای افست و لتر پرس و دستگاههایی که UV دارد به خوبی جواب می دهد وچاپ پذیری دارد.

یکی از بزرگترین شرکتهای ماشین سازی به نام Nanjing Sumino Precision Machinery Co که بسیار تکنولوژی پیشرفته ای در تولید خطوطی همچون ورقهای پلیمری و انواع خطوط پلاستیک و ….. داشته و همچنین قادر به ارائه خط تولید کاغذ سنگی  از سنگ آهک و کربنات کلسیم برای بازار و مشتریان می باشد. در سالهای اخیر محصولهای این شرکت در کشور چین و همچنین روسیه، اسپانیا، ترکیه، ایران و …..مصرف شده و تولیدات خطوط نصب شده آن به بیش از ۴۰ کشور صادر شده است که از طرف خریداران به گرمی از آن استقبال شده است.

این شرکت با تکیه بر بزرگترین وقویترین شرکتها و گروههای تولید کننده تجهیزاتی و تکنولوژی  و همکاری با برترین برندها و تامین کنندگان جهان متعهد به توسعه وپیشرفت محصولات در بازارهای بین المللی است. همیشه این نکته را باید به خاطر داشت که فلسفه عملیات شرکت حرفه ای ، ارزش مشتری را ایجاد میکند  است.

همانطور که می دانید غنی ترین منبع در کره خاکی زمین سنگ می باشد و بیشترین مقدار سنگی که روی کره زمین وجود دارد سنگهایی با پایه آهکی می باشد که بدین شکل می توان کربنات کلسیم از آنها استخراج نمود.

اطراف کشورمان به وفور سنگهایی موجود است با پایه آهکی به همین دلیل ما کارخانه های سیمان سازی بسیاری داریم.ممکن است تولید این کاغذها برای کشورهای دیگر مانند کشورهای اروپایی اصلا به صرفه نباشد چون صنایع سنگی آن کشورها به اندازه کشور ماغنی نیست . اما برای کشور ما بسیار صرف دارد زیرا ۱۵ % مابقی مواد تشکیل دهنده این کاغذ از پلی پروپیلن و پلی اتیلن تشکیل شده که به راحتی در بازار یافت می شود. به این ترتیب تامین مواد اولیه در کشورمان مشکلی نخواهد داشت.

کاغذ سنگی در گرمهای ۴۵ تا ۵۰۰ تولید می شود که برای انواع پوسترها، ساکهای دستی و….. نیز مورد استفاده می باشد. و میتوان آن را بی پایان بازیافت کرد.

کاغذ سنگی در چاپ و خدماتی که بعد از چاپ ارائه می شود نیز کاربرد دارد که عبارتند از :

قابلیت چاپ افست – موضعی UV – سیلک – Heat Sealing  – قابلیت پرفراژ – قابیت دوخت حرارتی و …

در تبلیغات: کارت ویزیت – کاتالوگ – ساک دستی و خرید – برچسب

در صنایع غذایی و بسته بندی : جعبه بسته بندی میگو – کاغذ بستنی قیفی – سفره یکبار مصرف

و در معماری و دکوراسیون داخلی، نشریات، مد ولباس و …… نیز بسیار کاربرد دارد. که در انواع های مختلف شیت و رول تولید می گردد و مطابق نظر و دلخواه مشتری بصورت سفارشی سایزش تغییر می کردد.

به دلیل مقاومت بسیار بالای این کاغذ در مقابل پارگی بعدترها نیز می توان این کاغذ را جایگزین کاغذهای پلاستیکی نمود و ضد جویده شدن توسط جوندگان محیط زیست نیز می باشد.

گاهی مواقع در صنعت چاپ با مشکلات زیادی از جمله خشک شدن چاپ اشکال مورد نظر روی کاغذ روبرو   می شویم که با استفاده از این نوع کاغذ این مورد از بین میرود و  در مقابل آتش نیز بسیار مقاوم و بادوام است.

یکی دیگر از خصوصیات این کاغذ ها ضد جویده شدن توسط جوندگان است.

اگر چه کاربرد کاغذهای سنگی محدود به کاربردهای چاپی و نشر و بسته بندی و …. نیست و همچنین کاربرد کاغذ سنگی در مواقع استفاده از چاپگرها مانند کاغذ معمولی یا همان گاغذ گلاسه است  و حتی نیازی به مرکب یا زینک متفاوت ندارد با توجه به جدید و تازه بودن این کاغذها در بازار به برخی دیگر از کاربردهایش با در نظر داشتن گراماژ کاغذ اشاره داریم:

کاربرد برای کتابهای نفیس – نقشه ها – مجلات – بوروشورها و …..

کارشناسان معتقدند که تولید کاغذ سنگی مانع از آسیب رسیدن به محیط زیست می باشد و از قطع کردن درختان جلوگیری می گردد و استفاده بسیار کمی از آب میشود.

گستره کاربرد این فرآورد معدنی بسیار زیاد و همگام با فناوری های نوین در جهان است. با تولید این محصول پایین دستی معدنی علاوه بر استفاده در بسیار ی از صنایع به خصوص خوراک دام و طیور ، زمین های برای تولید کردن محصولات بعدی از کربنات کلسیم و خوراک اولیه آنها نیز فراهم می شود. کاغذ سنگی انقلابی در صنعت تولید کاغذ ایجاد کرده است که نیاز به قطع درختان ندارد و از نظر اقتصادی ۱۰۰ در صد قابل بازیافت و به صرفه است. از کاغذ سنگی در تولید لیبل های چسبدار با گراماژهای  متفاوت و ضریب چسبندگی بالا و خاصیت ضد آب بودن استفاده می شود. از همان ابتدا هدف از تولید این کاغذ قابل بازیافت بودن و آسیب نرساندن به محیط زیست بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *